Visie & Werkwijze

Visie

Een verandering leidt alleen tot het gewenste resultaat als medewerkers zich verbonden voelen met de visie en doelen van de organisatie en het team. Mensen willen het gevoel hebben dat zij er invloed op hebben (gehad), en dat persoonlijke doelen zijn gekoppeld aan die van de organisatie en het team. In plaats van dat voor ze wordt bedacht wat het beste is. 
 

Van nog groter belang is dat de medewerkers onderling verbonden zijn, zodat ze zich vrij voelen, zich kwetsbaar durven op te stellen en elkaars kwaliteiten benutten. Met als resultaat dat teams sterker zijn, en meer dan een optelsom van individuen.  

Werkwijze

Participatieve aanpak

Ik ben van de participatieve aanpak, veranderen doe je samen. Mensen écht betrekken kost uiteraard tijd, maar het is het dubbel en dwars waard. Met de tijd die je denkt te ‘verliezen’ win je uiteindelijk de transitie, weet ik uit ervaring. Door het gesprek aan te gaan en mensen te laten onderzoeken wat het betekent voor hun werk, dat van collega’s, het management en de organisatie, geven ze zelf de antwoorden – binnen de vooraf gestelde kaders –.

 

Combinatie van onderstroom en bovenstroom: 

Ik stimuleer mensen op een veilige manier om zich kwetsbaar op te stellen. Hierdoor zijn angsten, onzekerheden, alles wat mensen dwarszit én wat ze verlangen – de onderstroom – makkelijk(er) bespreekbaar. Daardoor worden de gesprekken gevoerd waar het eigenlijk om gaat. Gevoelens en emoties zijn bij veranderingen namelijk ontzettend belangrijk. Ze bepalen ons gedrag in veel grotere mate dan de ratio. Als mensen voelen waar het om draait en eigenaarschap nemen, kunnen op 'de bovenstroom’ werkafspraken worden gemaakt, en systemen en structuren zo worden ingericht, dat ze de verandering ondersteunen.

Alleen een interventie op de bovenstroom werkt in de meeste gevallen niet of onvoldoende. Het is vaak een quick fix. Een eerste reflex om snel iets te regelen en dan weer verder te gaan met de dagelijkse zaken die vandaag aandacht vragen. Dit lijkt makkelijker, is direct tastbaar en zichtbaar. Maar op de lange termijn verandert er niets wezenlijks en komt het probleem meestal alsnog weer terug. 

De bovenstroom en de onderstroom zijn voor mij allebei even belangrijk. Ze staan in dienst van elkaar. Ik breng ze op één lijn. 

“Toen wij iemand zochten voor een leiderschapstraject met het managementteam hadden we verschillende partijen uitgenodigd om te pitchen. Martin sprong er overduidelijk uit. Zijn visie en aanpak zijn verfrissend."

Mark Donderwinkel, Managing Director Thales Huizen

Maatwerk

Ieder team en iedere organisatie is anders en heeft andere vragen en uitdagingen. Daarom lever ik maatwerk per organisatie, team en individu. Ik luister goed naar wat de échte vraag is, zodat mensen zich serieus genomen voelen, en op de lange termijn daadwerkelijk resultaten worden geboekt. Eenzelfde werkwijze of training op de hele organisatie loslaten vind ik onzinnig, want iedere afdeling heeft een andere context, andere doelen en andere medewerkers. En is dus ook het best gebaat bij een eigen aanpak. 

In de praktijk

Kenmerkend voor mijn werkwijze is dat ik bij voorkeur ‘in de praktijk’ werk. Ik ben als het mogelijk is aanwezig op de werkvloer. Om eventuele blinde vlekken te ontdekken en de medewerkers te coachen in hun andere en nieuwe manier van werken, individueel of als team/afdeling. Daarnaast zijn er uiteraard sessies ‘uit de praktijk’, zodat we afstand nemen en in alle rust de diepte in kunnen en de verbinding maken. Zaken waar we dan ‘in de praktijk' weer mee aan de slag kunnen.

Ervaringsgericht

Mijn interventies zijn waar mogelijk ervaringsgericht. Ik laat mensen met mijn interventies niet alleen denken, maar ook ervaren (en dus doorvoelen). Dit geeft vaak nieuwe informatie en inzichten. 

Wil je meer weten, lees dan verder bij mijn diensten.
Spreekt deze visie en werkwijze je aan?
Bel of mail me voor een oriënterend gesprek!
Wil je meer weten?
Mail me: martin.smeets@msac.nl
Bel me: +31 6 497 127 61
Of stuur me een bericht via LinkedIn